Med en balanskudde kan man göra massvis med olika övningar och variationer på sin träning. När man väl lärt sig lite grundläggande övningar kan man enkelt komma på egna variationer och endast fantasin sätter gränser.

Grunden i övningar med balanskudde

De grundläggande övningarna är helt enkelt att stå på din balansdyna och hålla balansen. Du kan även variera svårighetsgraden beroende på hur mycket luft du har i kudden.

Nästa steg kan vara att balansera på ett ben. Som träningsprogram kan du välja en viss tid (kanske 10-30 sek) du balanserar på det ena benet för att sedan byta.

Ytterligare variationer

balanskudde övningar för bröst

För att öka svårighetsgraden kan du göra knäböj på balanskudden, stå på den och gå ner på huk. Testa även att göra det med ett ben, mycket svårt!

Stå på din kudde och gör andra övningar med kroppen, till exempel bicepcurls, eller varför inte bara röra på händerna och förflytta kroppens tyngdpunkt. Ett bra sätt att få in träningen i vardagen är att stå på kudden medan du borstar tänderna, tittar på TV och liknande!

Du är inte begränsad till att just stå med fötterna på den, du kan även stå på knä och göra övningar eller ha händerna på den vid armhävningar. För att träna mage på ett effektivt och stabiliserande sätt kan du sitta på balanskudden och göra situps. Som sagt, endast fantasin sätter gränserna nu!

Träningsvideor

För att enklare illustrera olika övningar man kan göra har vi valt ut några träningsvideor nedanför: